Dali byste si jídlo, o kterém víte, že obsahuje byť jednu jedinou toxickou ingredienci? U kosmetiky ale tolik neváháte. Pojďme se podívat na fakta.

V našem obchodě Floretica vítáme každého, kdo je otevřený poznání. Možná si ani neumíte představit, kolik zbytečné chemie každý den používáme. Hned ráno si čistíme zuby pastou, vyplachujeme ústní vodou, pleť otíráme tonikem, vklepáváme séra, krémy, nanášíme nejrůznější primery, BB a CC krémy, make-upy, korektory, fixujeme pudrem… a pak jsou tu doslova desítky výrobků na oči, obočí a rty. Nechybí ani lak na nehty a parfém - nebo kolínská v případě mužů, které si většina z nás aplikuje i několikrát denně. V domácnosti i kanceláři používáme různé osvěžovače vzduchu, zapalujeme vonné svíčky a v letních měsících rádi využíváme aromatické nástrahy proti hmyzu. Když k tomu všemu ještě přidáme vlasovou kosmetiku  šampóny, kondicionéry, vlasové masky, gely a tužidla a tělovou kosmetiku, kterou používá snad každý z nás - blížíme se k neuvěřitelným číslům, co se týká množství chemických látek, se kterými přicházíme do kontaktu.

Kosmetický průmysl je gigant generující miliardy a tomuto průmyslu vládne sofistikovaný marketing. Celé týmy marketingových mágů řeší způsoby, jak ve vás vyvolat potřebu nakupovat. Chtít něco, co doma ještě nemáte. Marketing kosmetických výrobků a vůní není zaměřen na to, jak vám pomoci s určitým problémem, jak vám ušetřit peníze, ale právě naopak. Cílem takových kampaní je prodat co nejvíce. Pro tyto kampaně se hodí jakékoliv téma, a proto firmy neváhají už po Vánocích vytahovat sv. Valentýna, hned potom vyrukovat s Velikonocemi. Venku je ještě zima, ale my už máme honem nakupovat opalovací přípravky. Sotva je konec prázdnin a ve výlohách už to zavání Vánocemi!? Je to každý rok stejné, jenom přibíráme další a další zvyky a témata  jako jsou třeba Halloween (české dušičky by zřejmě prodej krémů a vůní tolik netáhly), a nebo Black Friday – v USA neblaze proslulý den, během kterého se zboží prodává téměř pod cenou a to vyvolává notnou hysterii.

Žijeme jakoby napřed a nikdy v přítomnosti, protože teď nemáme to, co tolik chceme, ale my si to dopřejeme, protože v nás někdo sofistikovaným způsobem vyvolal tuto potřebu. Ideální zákazník totiž není skromný minimalista, ale věčně frustrovaný člověk, který svou špatnou náladu řeší „shoppingem“.

Pojďme se podívat na fakta vyplývající z výzkumu organizace EWG.org. Střízlivější výzkum provedený na 2.300 osobách poukazuje na to, že průměrný dospělý člověk používá denně 9 výrobků osobní péče, které obsahují 126 jedinečných chemických složek. Více než čtvrtina všech žen používá denně nejméně 15 výrobků. Pokud se nezajímáte o to, jakou kosmetiku a drogerii denně používáte, nevíte, co obsahuje váš prací prášek nebo aviváž a kupujete si výrobky pouze podle ceny, je více než jisté, že své tělo vystavujete působení pravděpodobných lidských karcinogenů. Bohužel kosmetické výrobky i drogerie obsahují látky, které mohou mít vliv na schopnost otěhotnět a mohou působit také jako vývojové toxiny (spojené s narušením plodnosti nebo vývojovým poškozením dítěte v děloze).

Výzkum EWG.org rovněž upozorňuje na zjištění, že většina z nás přichází také do styku s ftaláty, které často nejsou zmíněny na obalu výrobku, neboť jsou součástí vonné složky Perfume/Fragrance – no a to je přímo Pandořina skříňka kosmetického a parfémového průmyslu, o které si můžete přečíst ZDE.

Každý pátý dospělý člověk je denně vystaven působení všech sedmi karcinogenních nečistot, které se běžně vyskytuji ve složkách výrobků osobní hygieny. Jde o hydrochinon, etylenoxid, 1,4-dioxan, formaldehyd, nitrosaminy, PAU a akrylamid.

Ženy používají více produktů než muži a jsou denně vystaveny působení většího množství složek. Průměrná žena používá 12 výrobků obsahujících 168 unikátních ingrediencí denně. Muži na druhé straně používají v průměru 6 výrobků denně s 85 jedinečnými přísadami.

Jak jsme naznačili na začátku článku, všichni jsme během jednoho dne vystaveni působení stovek chemických látek a ani odborníci nedokážou s jistotou říci, jak tyto látky působí v konkrétním mixu. Ano, jde o ten médii zmiňovaný koktejlový efekt, který není dostatečně zmapovaný.

Pravdou je, že výrobci kosmetiky a vůní musí dodržovat přísná pravidla a zákony, ale i tak se na trhu vyskytuje mnoho látek, na které je třeba si dávat velký pozor. Tedy pokud chcete chránit nejen svoje zdraví, ale i zdraví svých dětí.

V našem e-shopu najdete pouze vůně a parfémy, které neobsahují syntetickou parfemaci a rizikové chemické látky.

Zdroj: http://www.ewg.org/skindeep/2004/06/15/exposures-add-up-survey-results/